הנפקת פייסבוק מעריכה את הרשת החברתית בשווי העולה על 100 מיליארד דולר

לוגו פייסבוק

הרשת החברתית פייסבוק מנפיקה היום (ו’, 18.5) את מניותיה לציבור בבורסת הנאסד”ק לפי שווי עצום המוערך במעל ל-100 מיליארד דולר. כ-420 מיליון ממניות החברה ימכרו בהנפקה לפי מחיר בסיס שינוע סביב 34-38 דולר למניה, כשההערכות מדברות על הרף העליון של הטווח בשל העניין הגבוה בחברה, מה שישים את גיוס ההון דרך ההנפקה על כ-16 מיליארד דולר.

בין המשקיעים שיוכלו ליהנות מההנפקה במחיר הגבוה ניתן למנות את שמה של אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות, מיקרוסופט, זו השקעיה בפייסבוק סכום המוערך בכ-240 מיליון דולר לפי שווי של 15 מיליארד דולר עוד ב-2007.

לפני ההנפקה, עמדו הכנסותיה של פייסבוק על 3.7 מיליארד דולר בסיכום שנת 2011, תוך שהיא רשמה רווח נקי של מיליארד דולר. עיקר הכנסות החברה הגיעו מפרסומות המוצגות למעל 900 מיליון המשתמשים ברשת החברתית, ובחברה מתכננים להוסיף מיקומי פרסומות נוספים. ועם זאת, עומדת פייסבוק מול ביקורת של מפרסמים גדולים, בהם גם ג’נרל מוטורס (GM), שהשהתה את הפרסום ברשת החברתית לאור התמחור הגבוה ואי הוודאות לגבי היתרונות של מודל הפרסום של החברה.

מקום נוסף בו עתידה של פייסבוק אינו ברור הוא תחום המובייל הצומח. כניסתה של אפל והאייפון לשוק הטלפונים, ואחריה גם שחקניות נוספות הנתמכות על ידי מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, הובילה לצמיחה גבוהה בשימוש בטלפונים חכמים בשנים האחרונות, והאסטרטגיה של פייסבוק בתחום המובייל עדיין איננה מוצלחת. ייתכן כי כספי הגיוס המשמעותיים יספקו לפייסבוק דלק בהנעת פלטפורמת המובייל, מה שעשוי להוביל לצמיחה מרשימה אף יותר, גם בבסיס המנויים, גם בכמות המשתמשים הפעילים וגם באפיקי ההכנסות מפרסום דרך פלטפורמת המובייל.

אף הגיוס רחב ההיקף, המנכ”ל והמייסד של פייסבוק, מארק צוקרברג, ימשיך להחזיק נתח גדול בחברה, זה מוערך במעל 20% ממניותיה, מה שמקנה לו שווי של כ-20 מיליארד דולר לאחר ההנפקה. צוקרברג לא רק יחזיק כמות גדולה של מניות לאחר ההנפקה, אלא ישמור על השליטה בחברה שהקים, עם 57% ממניות ההצבעה שישארו ברשותו, מה שיאפשר למנכ”ל הצעיר להמשיך ולהוביל את החברה בדרך שלו.